Negen uur, De muziek galmt over de speelplaats. Spoor17 ontwaakt! De kinderen trekken naar de klas om te kunnen genieten van het WARM ONTHAAL in de klas en een nieuwe lesdag te starten.
Overal waar ik kom hoor ik leerkrachten INSTRUCTIES geven. Soms zitten er overal in de gangen kinderen samen te werken aan opdrachtjes. Op de trappen zitten startende lezertjes met grotere kinderen te LEZEN.
Buiten zijn de kinderen van het eerste leerjaar met getallen bezig. Springen en lopen om te leren tellen.
Joepie, het is speeltijd! Er zijn zoveel leuke dingen die we kunnen doen. We hebben een VOETBALVELDJE waar we samen kunnen spelen. In de zon zitten we op kussens en dekens wat te keuvelen. Je kan je ook uitleven op het KLIMTOESTEL. Uit de box galmt leuke MUZIEK. Ik zie kinderen hun speciale 'moves' oefenen.
.
Het tweede deel van de voormiddag is aangebroken. Er heerst nog steeds een aangename bedrijvigheid in de gangen en de klassen. In de derde graad horen we af en toe ook een mondje FRANS.
Ook de CHROMEBOOK en IPADS zijn heel aanwezig op school. Ik ben klaar om nieuwe dingen te leren.
Etenstijd. Ik ga naar onze gezellige EETZAAL om er mijn lunch te verorberen. Anderen gaan eerst al even buiten spelen. Als ze zin hebben, gaan ook zij naar boven. Een kort belsignaal geeft aan dat de laatste 10 minuten ingaan om te gaan eten.
In de winter kunnen we elke dag SOEP eten om ons te verwarmen. Als het warmer is mogen we onze boterhammen ook BUITEN opeten.
Tijdens de namiddag wordt het stilaan drukker in de gangen of op de speelplaats. Er worden MUZISCHE CREATIES gemaakt. Maar ook WETENSCHAPPELIJKE VRAAGSTUKKEN worden opgelost. Ik stel een onderzoeksvraag op of de leerkracht geeft me een onderzoeksvraag en dan ga ik daarmee aan de slag.
Eerst ga ik op zoek naar geschikte informatiebronnen. Wanneer ik dit nog niet zelfstandig kan, doet de leerkracht dit voor mij. Zij verzamelt dan boekjes of selecteert websites en/ of filmpjes.
Hoe ouder ik word, hoe uitgebreider mijn onderzoekjes worden. Ik spit mijn onderwerp tot op de bodem uit, schrijf er een verslag over, maak een creatieve verwerking die past bij mijn onderwerp en presenteer mijn werk voor de klas.
De laatste speeltijd van de dag komt eraan. Een laatste stukje FRUIT wordt uit de boekentas gehaald en we slenteren nog wat rond op de speelplaats.
In veel klassen starten we met KWARTIERLEZEN. We mogen allemaal zelf kiezen wat we willen lezen en dan wordt het muisstil in de klassen en de gangen. Ook onze leerkrachten lezen mee en zo vinden we lezen toch veel leuker!
Spijtig, de dag is weer voorbijgevlogen! Ik vind naar school gaan echt fijn! Ik ben al benieuwd wat we morgen gaan doen. Zwemmen, turnen, ... wie weet wat de dag zal brengen! Elke dag is hier anders, bijzonder.